Aktualności

Za nami robocze spotkanie TBS Wrocław z Radą Mieszkańców na temat remontów w 2025 r.

Za nami robocze spotkanie TBS Wrocław z Radą Mieszkańców na temat remontów w 2025 r. 22.01.2025

Od października 2024 r. przy TBS Wrocław istnieje Rada Mieszkańców. To pierwsza tego typu inicjatywa w Polsce. Rada ma doradzać zarządowi TBS i wspierać go w lepszym poznawaniu potrzeb mieszkańców osiedli wrocławskiej spółki. Tak było też w miniony wtorek (21 stycznia), kiedy Rada spotkała się z Prezesem i pracownikami Działu Technicznego, aby porozmawiać o remontach: tych wykonanych, jak i planowanych w 2025 r.  

Spotkanie było okazją, aby przedstawić efekty remontów wykonanych przez wrocławski TBS w latach 2022-2024, ale też przybliżyć cele oraz plany remontowe na ten rok.  W ostatnich latach wydatki Spółki na remonty rosły, co jest zrozumiałe, bo osiedla wrocławskiego TBS-u — z racji upływu czasu — wymagają większych nakładów finansowych. Dla porównania:

  • w 2023 r. wydatki wyniosły ponad 5,2 mln zł,
  • w 2024 r. było to ponad 8,2 mln zł,
  • a w 2025 r. TBS planuje wydać na różne naprawy, konserwacje i remonty ponad 9 mln zł

Rada przekazała raport z analizy potrzeb mieszkańców TBS Wrocław opracowany na podstawie 387 ankiet wypełnionych przez mieszkańców, którzy uczestniczyli w wyborach do Rady Mieszkańców. W planach są kolejne spotkania, podczas których będą omawiane ważne dla mieszkańców, a wnoszone przez Radę tematy. 

 

Spotkanie to tylko jeden z przykładów jak spółka współpracuje z reprezentantami mieszkańców. Od listopada 2024 r., gdy Rada oficjalnie rozpoczęła pracę, spółka udostępnia informacje, o które wnosi Rada, kierując się obowiązującymi przepisami prawa, w tym regulacjami Kodeksu Spółek Handlowych oraz wyłącznymi kompetencjami organów Spółki (Zgromadzenia Wspólników, Zarządu i Rady Nadzorczej).  

Do tej pory TBS, współpracując z Radą Mieszkańców, przedstawił informacje na temat:

  • celu i zasadach Budżetu Sąsiedzkiego TBS Wrocław,
  • metod przeciwdziałania i sankcjonowania nielegalnego podnajmowania naszych mieszkań, 
  • struktury mieszkań w zasobie TBS Wrocław, m.in. w zakresie wniesionych partycypacji oraz liczby mieszkań będących w gestii Gminy Wrocław, 
  • opinię prawną, która wyjaśnia, jakie uprawnienia może mieć Rada Mieszkańców,
  • harmonogramu spłaty kredytów zaciągniętych przez TBS Wrocław w Banku Gospodarstwa Krajowego na budowę kolejnych inwestycji mieszkaniowych,
  • sposobu kalkulacji czynszów, stawek czynszów i kosztów poniesionych przez Spółkę za rok 2023 (ostatni zamknięty rok obrotowy),
  • firm świadczących usługi porządkowe na osiedlach TBS od 2019 r.

Co więcej — TBS przygotowuje kolejne informacje dla Rady, dotyczące m.in. działalności usługowej Spółki oraz inwestycji mieszkaniowych, które zrealizowaliśmy od roku 2019. 

Rada Mieszkańców TBS Wrocław to pierwsza tego typu inicjatywa w Polsce. Z uwagi na swój doradczy i konsultacyjny charakter ma ułatwiać TBS-owi lepsze rozpoznanie potrzeb oraz oczekiwań mieszkańców jego osiedli - w sumie nawet 12 tysięcy osób. Rada została wyłoniona przez samych mieszkańców w drodze wyborów zorganizowanych 13 października 2024 r. przez Fundację „Obywatel TBS”, w których uczestniczyło 371 mieszkańców. Rada liczy 9 członków, którzy działają społecznie na rzecz lokatorów TBS Wrocław, nie pobierając za swoją pracę wynagrodzenia. Ramy prawne dla funkcjonowania Rady stworzył przyjęty przez zarząd regulamin, zaś sama Rada została powołana do życia uchwałą zarządu TBS Wrocław. 

Rada Mieszkańców wspiera przede wszystkim spółkę w rozpoznaniu potrzeb i oczekiwać mieszkańców. Może ponadto — zgodnie z deklaracją prezydenta Wrocławia Jacka Sutryka — rekomendować też Gminie Wrocław (czyli właścicielowi TBS Wrocław) przedstawiciela mieszkańców do Rady Nadzorczej Spółki. 



Zmiana rozmiaru czcionki

Zmiana kontrastu