Oba systemy regulują inne ustawy. Art. 4 ust. 4¹ Ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych nakłada na Zarządcę Spółdzielni obowiązek prowadzenia oddzielnej ewidencji dla danej nieruchomości. Inaczej sytuacja wygląda w budownictwie społecznym — tutaj przepisy nie nakładają na TBS Wrocław obowiązku, aby kalkulować stawki za najem lokali w zależności od budynku, w którym się znajdują oraz prowadzenia szczegółowych obliczeń kosztowych dla poszczególnych mieszkań.
FAKT 1:
TBS Wrocław nie zarządza zasobem mieszkaniowym w trybie przewidzianym dla wspólnoty mieszkaniowej czy spółdzielni, która — w ramach obowiązków administracyjnych i zarządczych — kalkuluje koszty np. eksploatacji lub remontów dla pojedynczej zarządzanej nieruchomości.
FAKT 2:
Zasób mieszkaniowy TBS Wrocław, zgodnie z przepisami prawa, jest ujmowany całościowo, a poszczególne koszty są uśrednione: osobno w kategorii kosztów eksploatacji i remontów, osobno w kategorii kosztów spłaty kredytów na inwestycje.
FAKT 3:
W TBS najemcy płacą jednolitą, uśrednioną stawkę czynszu, dzięki czemu wszyscy mają równy dostęp do usług świadczonych przez Spółkę. To też sprawia, że nie możemy podać poszczególnych składowych wliczonych w czynsz za mkw. wynajmowanego mieszkania w formie rozliczenia na poszczególne mieszkanie.
Wcześniejsze części cyklu:
Dla kogo jest mieszkanie w TBS?
Czy w TBS Wrocław mogę się stać właścicielem mieszkania?
Ile wynosi czynsz za wynajem mieszkania w TBS?
Jak jest liczony czynsz za wynajem mieszkania?