Po wybudowaniu świetlicy – w roku szkolnym 2026/2027 – tylko klasy drugie SP nr 51 będą się uczyły na zmiany. Tymczasem rok wcześniej nauką zmianową będą objęte aż 4 klasy. To szacunki Departamentu Edukacji UM Wrocławia.
Dokładna wysokość wsparcia uzyskanego przez Gminę Wrocław (i wniesionego przez Gminę do TBS Wrocław zgodnie z zawartą umową) z Rządowego Funduszu Rozwoju Mieszkalnictwa dla inwestycji TBS Wrocław Sp. z o.o. o nazwie „Leśnica X” wynosi 8 853 000,00 zł.
Kwota 5 336 000,00 zł zostanie przeznaczona na realizację celu określonego jako budowa infrastruktury społecznej, czyli nieruchomości przewidzianej na przedłużenie działalności świetlicy szkolnej Szkoły Podstawowej nr 51 we Wrocławiu i pokryje 100% kosztów realizacji tej części projektu „Leśnica X”. Mieszkańcy TBS Wrocław nie poniosą nawet złotówki kosztów budowy tej nieruchomości, z kolei bieżące utrzymanie obiektu będzie finansowane w ramach umowy najmu, którą Spółka zawrze z Gminą Wrocław.
Pozostała kwota uzyskanego wsparcia, tj. 3 517 000,00 zł, posłuży jako wkład finansowy w budowę 30 lokali mieszkalnych w ramach projektu „Leśnica X”.
Mieszkańcy TBS nie dołożą złotówki na żadnym etapie funkcjonowania świetlicy: jej budowa jest finansowana w całości z grantu pozyskanego przez Gminę Wrocław, a funkcjonowanie będzie regulowane na zasadach najmu (tak, jak wynajmujemy Gminie lokal pod bibliotekę miejską na Brochowie).
Przypominamy dotychczasowe informacje na temat świetlicy środowiskowej:
Korzyści społeczne dla mieszkańców osiedla:
Rzuty projektowe — budowa nieruchomości mieszkalnej
Rzuty projektowe — budowa świetlicy środowiskowej
Prace już się rozpoczęły, inwestycja jest przewidziana na 12 miesięcy – planujemy zakończyć budowę w III kwartale 2026 r.
Godziny pracy ekip budowlanych będą uzależnione od rodzaju prac, ale — co do zasady od 7:00 do 19:00 od poniedziałku do soboty.
Wykonawca został zobowiązany, aby realizować najbardziej uciążliwe dla mieszkańców prace w godzinach od 7:00 do 16:00. W przypadku niektórych etapów technologicznych związanych np. z betonowaniem w sytuacji, gdy dojdzie do jakichś komplikacji (np. załamania pogody) – może być konieczne wydłużenie godzin pracy lub rozpoczynanie jej wcześniej (np. w czasie upałów), ale zawsze będzie to przedmiotem ustaleń na naradach technicznych.
TBS powołał Zespół Inżyniera Kontraktu. To inspektorzy nadzoru TBS Wrocław, którzy przez cały czas budowy będą dbać o stosowanie przez Wykonawcę i jego pracowników obowiązujących zasad BHP. Budowa będzie miała też obowiązkową tablicę informacyjną ze wszelkimi danymi kontaktowymi, jeśli coś wzbudzi Państwa niepokój (np. w kontekście przestrzegania zasad BHP).
Wykonawca będzie ograniczał skutki różnych niedogodności poprzez np. zastosowanie myjek do kół przy wyjeździe z budowy, bieżącego porządkowania terenu przy budowie, gdyby doszło do zanieczyszczenia. Hałas na budowie niestety jest jej nieodłącznym elementem, ale będziemy starać się te najbardziej uciążliwe dla mieszkańców prace wykonywać w godzinach, które pozwolą ograniczyć te przykre dla mieszkańców skutki (prace te nie będą prowadzone w godzinach wieczornych, nocnych czy wcześnie rano). Warto pamiętać, że każda budowa wiąże się z pewnymi utrudnieniami, za które już teraz przepraszamy mieszkańców.
Każde zgłoszenie dot. ew. problemów będzie przekazywane do Zespołu Inżyniera Kontraktu i osoby w nim uczestniczące będą reagować i starać się pomóc. W przypadku obecności naszych pracowników na budowie — można im na bieżąco przekazać informacje lub zadać pytanie i spodziewać się odpowiedzi, jeżeli nie od razu, to po ustaleniu z osobami, które mogą takiej odpowiedzi udzielić.
Prosimy mieć na uwadze, że nieuprawnionym osobom na teren budowy wchodzić nie wolno -trzeba zatem poprosić np. kogoś kto jest na jej terenie o możliwość rozmowy z kimś z TBS Wrocław (jeżeli taki pracownik jest obecny i nie realizuje akurat innych czynności). Tutaj prosimy o wyrozumiałość, gdyby trzeba było poczekać.
Jednak najlepszą drogą komunikacji jest nadal ta sama ścieżka, która funkcjonuje w TBS Wrocław, czyli mail na adres mieszkancy@tbs-wroclaw.com.pl lub tbs@tbs-wroclaw.com.pl oraz telefon pod numerem dostępnym na stronie internetowej w sekcji „Kontakt”: (71) 325-33-38, (71) 325-21-04, (71) 325-28-44.
Elementy wyposażenia placu budowy (baraki, materiały, sprzęt) będą składowane na wyłączonych parkingach przy ul. Brzezińskiej i Dolnobrzeskiej – tylko i wyłącznie za ogrodzeniem. Lokalizacje poszczególnych elementów mogą ulegać zmianie w trakcie realizacji robót, ale tylko w obrębie ogrodzenia.
Generalny Wykonawca wystąpił do TBS Wrocław o większy zakres terenu, jednak ograniczyliśmy go do koniecznego minimum. Nie przewidujemy zwiększenia liczby baraków budowlanych, ale jeśli to nastąpi, będzie miało miejsce jedynie na terenach ogrodzonych. Teren budowy będzie oznakowany i oświetlony, co poprawi bezpieczeństwo tej części osiedla.
Do obsługi budowy wykorzystujemy istniejącą drogę (dojazd od ulicy Dolnobrzeskiej), która docelowo będzie służyła jako dojazd do nowopowstałych budynków. Jest to zgodne z ustalonym w ZDiUM projektem organizacji ruchu na czas budowy. Po terenie będą się poruszały typowe pojazdy obsługujące budowę.
Jakiekolwiek uszkodzenia będą naprawiane na koszt i staraniem Wykonawcy. Mamy dodatkowo odpowiednie narzędzia zabezpieczające nasze interesy, tj. np. zabezpieczenie należytego wykonania umowy czy ubezpieczenia, które Wykonawca miał obowiązek zawrzeć na czas realizacji umowy. Likwidacja ewentualnych uszkodzeń dróg i chodników – jak przy każdej budowie – będzie leżała po stronie Wykonawcy.
Z posiadanych przez TBS informacji wynika, że sklep i automat paczkowy przy sklepie pozostaną do dyspozycji mieszkańców po wybudowaniu świetlicy środowiskowej. Dodatkowe pytania o przyszłość działalności gospodarczej w tym miejscu prosimy kierować do prowadzącego te podmioty. Nie mamy sygnałów, aby były plany zakończenia działalności lub zmiany lokalizacji.
Na czas budowy wyłączono miejsca postojowe na parkingach bliżej ul. Dolnobrzeskiej oraz przy ul. Krępickiej (parking obok sklepu), gdzie powstanie budynek na potrzeby świetlicy środowiskowej Szkoły Podstawowej nr 51. Zajęto tylko tyle miejsc, ile było konieczne dla organizacji terenu budowy.
Dziękujemy Państwu za doskonałą współpracę i zastosowanie się do prośby o przeparkowanie aut ze wskazanych miejsc – dzięki temu wykonawca mógł bez przeszkód ogrodzić teren budowy i wkrótce rozpocznie tam prace.
Każda inwestycja mieszkaniowa czy usługowa ma zapisy w planie miejscowym o wymaganej liczbie miejsc parkingowych w zależności od rodzaju i wielkości obiektu, ilości lokali itd. Jest to wymóg, bez spełnienia którego nie ma możliwości uzyskania pozwolenia na budowę.
Przy budynku mieszkalnym powstanie nowych 46 miejsc parkingowych jako rozszerzenie istniejącego parkingu.
Dziś w miejscu, w którym powstanie świetlica środowiskowa są 22 miejsca postojowe. Likwidujemy 19 z nich. Przy ul. Brzezińskiej 41-43 przebudowujemy parking, który obecnie ma 5 miejsc postojowych, a po przebudowie będzie ich 20. Różnica w docelowej liczbie miejsc parkingowych wynika z tego, że obecnie jest ich w tej lokalizacji więcej niż wymaga tego Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego.
Cały czas należy mieć na uwadze, że wszystkie parkingi wybudowane przez TBS na osiedlach Leśnicy są ogólnodostępne i nie ma tutaj wskazania konkretnego miejsca dla konkretnego mieszkania. Mieszkańcy osiedla TBS z Leśnicy mogą parkować na każdym parkingu w obrębie osiedla, oczywiście stosując się do odpowiednich przepisów.
Mieszkańcy mogą parkować na dowolnych miejscach postojowych na parkingach osiedlowych TBS Wrocław. Nie ma miejsc postojowych przeznaczonych dla konkretnych lokali mieszkalnych/najemców - wszystkie parkingi na całym osiedlu Leśnica, łącznie z parkingami po drugiej stronie ulicy Dolnobrzeskiej, są do dyspozycji mieszkańców. Większość wyłączonych na czas budowy parkingów wróci po zakończeniu prac budowlanych, natomiast w miarę postępu prac na budowie i w miarę możliwości będziemy sukcesywnie uwalniać miejsca postojowe. Dodatkowo powstaną nowe miejsca, wynikające z przepisów dotyczących MPZP.
Po wybudowaniu świetlicy powstanie parking na 4 szt. samochodów przy samej świetlicy
(w tym 1 dla NPS), ale wszystkie parkingi na osiedlu są ogólnodostępne. Z zasady świetlica jest obiektem, w którym większość użytkowników to dzieci, więc jedynie osoby w niej zatrudnione mogłyby powodować ruch, ewentualnie w niektórych godzinach — rodzice przywożący lub odbierający dzieci. Poza tym można z dużym prawdopodobieństwem założyć, że wiele osób mieszka w pobliżu, są wśród nich nasi mieszkańcy i nie ma potrzeby dojeżdżać samochodem pod świetlicę. Nie wpłynie to znacząco na ruch. Tak samo jak mamy przecież niekontrolowany ruch przy obiekcie handlowym, którego obsługa jest realizowana tą samą drogą i częstotliwość, z racji użytkowania, jest znacznie większa niż przy świetlicy.
Nie przewidujemy zwiększonego ruchu. Szkoła ma określoną liczbę uczniów, która się nie zmieni się po otwarciu świetlicy. I tak, jak dziś rodzice jadą przez osiedle do szkoły po dziecko, tak po otwarciu świetlicy pojadą także do niej – skręcą w prawo (patrząc od Dolnobrzeskiej), a tam będzie przecież parking.
Obie nieruchomości, gdzie będą realizowane inwestycje były przedmiotem analizy dendrologa, który ocenił stan fitosanitarny oraz prawny drzew i krzewów. Wśród drzew są takie przeznaczone do wycięcia, ale i do zachowania oraz do zachowania po przecince i ukształtowaniu korony. Dendrolog uzyskał odpowiednie zezwolenia i uzgodnienia z Zarządem Zieleni Miejskiej we Wrocławiu.
Przy obu inwestycjach łącznie zinwentaryzowano 112 pozycji, z czego do wycinki przeznaczono 38 (8 przy świetlicy), a nowe nasadzenia to 10 szt. Informacja ta nie znaczy, że po realizacji i zakończeniu prac na terenach zielonych nie będzie możliwości sukcesywnego uzupełniania roślinności, choćby jako inicjatywy społecznej w porozumieniu z TBS jako właścicielem terenu. Dane powyższe przedstawiamy jako obligatoryjne ilości wynikające z przepisów i uzgodnień oraz umowy z wykonawcą robót.
Nowa inwestycja przy ul. Dolnobrzeskiej spowoduje uporządkowanie terenu – tam powstanie plac zabaw, zielony skwer z zachowanych starym drzewem, z którego będą mogli korzystać wszyscy mieszkańcy.
Jeżeli chodzi o rośliny, które wg oceny dendrologa nie nadają się do przesadzenia tylko do wycinki, muszą zostać wycięte.
Co do roślin, które są w obszarze kolidującym z budową i są przeznaczone z tego powodu do usunięcia, możemy indywidualnie to jeszcze sprawdzić po konsultacji z dendrologiem. Prosimy o wskazanie tych roślin wskazanych do wycinki, na których Państwu bardzo zależy i odpowiemy, czy jest taka możliwość oraz ustalimy ewentualne miejsce ich przesadzenia. Miejmy jednak na uwadze, że dendrolog w porozumieniu z ZZM takie opcje już na pewno analizował. Mimo to sprawdzimy to dla konkretnych obiektów zieleni i udzielimy odpowiedzi w późniejszym terminie.
Wizualizacja budynku wielorodzinnego przy ul. Dolnobrzeskiej:
Wizualizacja budynku świetlicy środowiskowej przy ul. Krępickiej: